Buy
Bookshop
Els llenguatges de l'infant: del cos i la parla a ...
AnonymousUser
Index
Els llenguatges de l'infant: del cos i la parla a l'escriptura
Cubierta
Título
Copyright
Autores
Índice
Però el cent existeix
Introducció
PART I. Els primers llenguatges: del cos a la parla
Capítol I. Els primers llenguatges de l’infant: el cos i l’emoció
1. El llenguatge corporal, característiques i funcions
2. Del llenguatge no verbal a la paraula abstracta. Un recorregut per les primeres etapes del creixement infantil
2.1. Gestació i embaràs
2.2. Naixement
2.3. Els primers anys de vida. Entre la paraula i la metàfora
3. L’esquema corporal i la imatge inconscient del cos
4. El llenguatge no verbal i l’emoció a l’aula
5. Activitats
6. Fonts i recursos
Referències bibliogràfiques
Capítol II. El que les neurociències aporten a la didàctica de la llengua
1. L’aprenentatge de la lectura: una forma de plasticitat neuronal
1.1. Neurones per aprendre a llegir
1.2. Una «bústia de les lletres» dins el nostre cervell
1.3. Dues rutes per a la lectura
2. Predictors d’una adequada adquisició de la lectura
3. Consideracions finals: del laboratori de neurociència a l’aula de l’escola
3.1. La ineficàcia del mètode global per a l’ensenyament de la lectura
3.2. Alguns suggeriments per als mestres
4. Fonts i recursos
Referències bibliogràfiques
Capítol III. El llenguatge oral: desenvolupament
1. Teories sobre l’adquisició del llenguatge
2. L’adquisició del llenguatge
2.1. Adquisició prelingüística
2.2. Adquisició en el període lingüístic
3. Conclusions
4. Activitats
5. Fonts i recursos
Referències bibliogràfiques
PART II. El llenguatge escrit
Capítol IV. Dificultats d’aprenentatge en l’adquisició i l’ús de la lectura i de l’escriptura
1. Les dificultats d’aprenentatge (DA): debat sobre el concepte i marc legislatiu
1.1. Marc legislatiu del concepte DA
2. Avaluació i identificació de les dificultats d’aprenentatge en els processos d’adquisició i ús de la lectura i de l’escriptura
2.1. Idees clau sobre l’avaluació
3. Dificultats que poden aparèixer durant l’adquisició i l’ús de la lectura: etapes d’adquisició, dificultats i intervenció educativa
3.1. Què és una DAL? Com s’identifica?
3.2. Quins tipus de dificultat lectora existeixen?
3.3. Què és la dislèxia?
4. Dificultats que poden aparèixer durant l’adquisició i l’ús de l’escriptura: etapes d’adquisició, dificultats i intervenció educativa
4.1. Què és una DAE? Com s’identifica?
4.2. Quins tipus de dificultat en l’adquisició i ús de l’escriptura existeixen?. Què és la disortografia? I la disgrafia?
5. Consideracions finals
Referències bibliogràfiques
Capítol V. Programar la lectura i l’escriptura: els textos, les activitats, l’educació i els professors
1. Descripció evolutiva de les competències infantils i condicions de l’aprenentatge
2. Programació de l’ensenyament a partir de textos
3. Programació de les activitats d’aprenentatge
4. La formació dels professors
4.1. Aspecte paratextual
4.2. Aspecte de gènere (per exemple, narratiu)
4.3. Aspecte lingüístic
4.4. Aspecte gràfic
5. Conclusió
Referències bibliogràfiques
Capítol VI. Llegir, escriure i la seva didàctica
1. Què és llegir i què és escriure?
1.1. Llegir: un procés d’interacció
1.2. Escriure: un procés recurrent de planificació, redacció i revisió
1.3. Llegir i escriure: dos processos actius
2. L’alfabetització inicial i la seva continuïtat
2.1. Descripció evolutiva de l’apropiació de l’escriptura i els mètodes d’aprenentatge
3. Situacions d’aula per aprendre a llegir i a escriure amb sentit
3.1. La lectura en veu alta per als infants acompanyada de conversa
3.2. Situacions d’aula que generen lectura i escriptura per resoldre qüestions pràctiques
3.3. Situacions d’aula que generen lectura i escriptura per potenciar coneixement
3.4. Situacions d’aula que generen lectura i escriptura per gaudir del plaer estètic
4. A tall de conclusió
5. Activitats
6. Fonts i recursos
Referències bibliogràfiques
Capítol VII. Escriure: avaluem com tracen?, ensenyem a traçar?. Aprenentatge del traçat gràfic de l’escriptura. Incidències i propostes d’intervenció
1. Què és l’escriptura?
2. L’acte gràfic
3. Processos d’adquisició de l’escriptura
4. Processos cognitius implicats en l’escriptura
5. Influència del mètode en l’adquisició del traçat
6. Aprenentatge del traçat gràfic
6.1. Factors exògens o condicions d’execució
6.2. Factors endògens
7. Procés d’ensenyament i aprenentatge de les grafies
7.1. Factors a considerar previs a la programació
7.2. Presentació de la grafia
7.3. Tècniques emprades
7.4. Desenvolupament grafomotriu normalitzat
8. Parlem d’altres aspectes
9. Conclusions
10. Activitats
11. Fonts i recursos
Referències bibliogràfiques
Capítol VIII. L’apropiació cognitiva de l’ortografia
1. Els paradigmes didàctics: desxifrar o atribuir significat? Aplicacions didàctiques (la comprensió lectora i l’atribució de significat)
1.1. Té sentit parlar d’ortografia avui en dia?
1.2. La complexitat del sistema ortogràfic
1.3. Aspectes cognitius que ha d’anar adquirint l’infant respecte al sistema d’escriptura i de representació gràfica
1.4. El principi fonogràfic. Sons, fonemes i lletres
2. La previsió ortogràfica: grafies segures i grafies insegures. Ortografia opaca i ortografia transparent
3. Alguns conceptes: sistema gràfic/sistema ortogràfic; ortografia natural o d’ús (d’usagè)/ortografia de norma; escriptura fonogràfica. Models de classificació de les errades
3.1. Sistema gràfic i sistema ortogràfic
3.2. Ortografia natural (o d’ús) i ortografia arbitrària (o de norma). Escriptura fonogràfica simplificada. Ortografia aproximada
3.3. Les errades d’ortografia. Models de classificació ....
4. Què feim amb l’ortografia?
4.1. Reflexions i aportacions didàctiques
5. Reflexions finals
Referències bibliogràfiques
In this book:
Content of the Book
My notes
My highlights
Settings
Font:
- Original Font -
Arial
Courier
Georgia
Palatino
Sans Forgetica
Tahoma
Times New Roman
Verdana
Text size:
Aa
Aa
Reset text size
Background color:
Aa
Aa
Aa
Aa
Interface language:
English (US)
English (UK)
Español
Català
Bookmarks
Highlights
Notes
Facebook
Twitter
LinkedIn
Dictionary
Wikipedia
1
Els llenguatges de l'infant: del cos i la parla a l'escriptura
·