Dia Mundial d'Internet: celebra'l amb aquests llibres

 

Dia Mundial d'Internet: celebra'l amb aquests llibres

17/05/2022

Lectures amb una mirada al passat i al present d'internet que presenten l'impacte de la tecnologia en diferents esferes, com la política, la comunicació o el màrqueting.

Cada dia passem una mitjana de 6 hores i 58 minuts a internet, segons l'informe Digital 2022. El mateix estudi assenyala un augment significatiu d'internautes després de la pandèmia, amb més del 60 % de la població mundial ja en línia. Atesos aquests resultats, ens trobaríem en el moment en què hi ha més persones que mai connectades a internet i durant més temps.

En aquest context, arriba una nova edició del Dia Mundial d'Internet. Aquesta cita anual es va començar a celebrar a Espanya com a iniciativa de l'Associació d'Usuaris d'Internet (aui.es). Després de la bona acollida, i per estendre'l a escala global, l'ONU va fixar el 17 de maig, Dia Mundial de les Telecomunicacions, com a data per celebrar també el Dia Mundial de la Societat de la Informació. Així, aquest dia es va convertir en una ocasió per promoure el bon ús d'internet i reflexionar sobre la bretxa digital.

Amb motiu de l'efemèride, des d'Editorial UOC et proposem una llista de lectures que presenten els canvis que ha implicat internet en diferents esferes de la nostra vida quotidiana, i des de diferents àmbits del coneixement. Aquest recorregut comença amb tres volums que et presenten els orígens d'internet i continua amb lectures que posen el focus en la transformació en el món dels negocis, la comunicació o la nostra relació amb els aliments. Com a contrapunt, hi trobaràs una proposta sobre els riscos i perills associats a la xarxa.

Historia viva de internet

Luis Ángel Fernández Hermana

Els tres volums d'Historia viva de internet recullen els editorials que va escriure el director de la revista digital En.red.ando, el periodista científic Luis Ángel Fernández Hermana, entre el 1996 i el 2004. Són vuit anys i més de 400 articles amb els quals es construeix una de les primeres antologies sobre internet, escrita en primera persona a mesura que van tenir lloc els esdeveniments. A partir del primer editorial, recull l'arrencada del WWW, i també hi trobaràs reflexions i anàlisis de temes com la sobreinformació o els nous perfils professionals en la comunicació. La revista En.red.ando va ser pionera a Espanya i va néixer quan Facebook, Twitter o Google no existien, un moment en què els mòdems estaven connectats al telèfon i hi havia pantalles de fòsfor verd.


Vender en internet. Lecciones y casos de éxito en comercio electrónico

Josep Martínez Polo

Pròleg de Juanma Romero

Vender en Internet

Les idees de negoci no sempre es tradueixen en beneficis, però per què uns projectes ¡tirar endavant i uns altres no? Aquest llibre recull la història de deu marques natives digitals que en pocs anys s'han aconseguit posicionar amb èxit. Des de diferents sectors, cada protagonista d'aquest llibre explica la seva pròpia experiència i les dificultats que ha anat superant pel camí, sigui venent hortalisses, carmanyoles o lots per fer jerseis amb llana. A més de consells pràctics per crear la teva pròpia botiga a internet, l'autor et presenta decàlegs per diferenciar entre l'èxit i el fracàs en el comerç electrònic i un glossari amb més de cinquanta definicions. Amb aquesta recomanació volem retre homenatge a Josep Martínez Polo i a la seva contribució a l'àmbit de la comunicació.

Comunicación política digital en España. Del "Pásalo" a Podemos y de Podemos a Vox

Víctor Sampedro

Comunicación política

Aquest llibre abasta gairebé dues dècades d'història de mobilitzacions digitals a Espanya. Arrenca amb l'enviament de l'SMS titulat "Passa-ho", amb el qual es va convocar una protesta l'any 2004 per exigir la veritat sobre l'autoria dels atemptats de Madrid. Els autors i autores d'aquesta obra, amb la coordinació de Víctor Sampedro, analitzen l'evolució de l'esfera pública en l'àmbit digital, amb el moviment 15M, que "va donar lloc a una segona fase de tecnopolítica electoral" i va transformar "el sistema de partit i el format dels governs". L'estudi també alerta del perill de la mercantilització, sota el control corporatiu i estatal, i estudia la irrupció de Vox rendibilitzant el sistema mediàtic híbrid de televisió i plataformes o xarxes digitals. Al llarg dels vuit capítols, es detallen l'evolució i els fluxos de la comunicació política digital, tenint en compte els seus tres pols: el públic, els polítics i els periodistes.

La seguridad para los menores en internet

Erik de Luis Gargallo

Pròleg de Gemma Xarles i Jubany

Som conscients del que implica l'exposició de la infància i la joventut a les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)? Un llibre per entendre, conèixer i aplicar aspectes bàsics de la seguretat informàtica per protegir tots els usuaris i, especialment, els drets de la infància i la joventut. L'autor explica els tres fonaments per garantir la seguretat: confidencialitat, integritat i disponibilitat. També classifica els programes maliciosos i repassa els possibles atacs informàtics (spoofing, sniffing, phishing…) als quals ens exposem quan naveguem per internet. La part central del llibre se centra en les amenaces per als menors, com ara el ciberassetjament o el frau en línia, i s'inclouen recomanacions de seguretat per evitar-les i un glossari final per aclarir conceptes.

Comida y mundo virtual. Internet, redes sociales y representaciones visuales

Lorenzo Mariano Juárez, F. Xavier Medina i Julián López García (ed.)

Comida y mundo virtual

Cada vegada compartim més el que mengem amb la resta de comensals i també a les xarxes socials. Aquest llibre se centra en el fenomen de la cultura alimentària en l'era d'internet i inclou les reflexions de diversos autors i autores sobre la influència global-local d'internet i els mitjans o xarxes socials sobre transformació de la cultura i de les cultures alimentàries. Tot això, des d'una perspectiva marcadament i buscadament interdisciplinària. S'hi analitza, per exemple, quin ús fan els grups i les plataformes antimalbaratament alimentari de les xarxes socials o l'impacte de TripAdvisor al sector gastronòmic.


Periodismo y redes sociales. Claves para la gestión de contenidos digitales

Susana Pérez-Soler

Periodismo y redes sociales

"Si haguéssim de definir la relació entre les empreses periodístiques i les xarxes socials amb un estat de Facebook, triaríem, sens dubte, el que diu 'és complicat'". Així comença el seu llibre la periodista Susana Pérez. Les xarxes han alterat els hàbits de consum de les notícies, que ja no elaboren i difonen tan sols els periodistes. Aquest manual, pensat per a estudiants, professionals o persones que senten curiositat pel tema, analitza la relació entre periodisme i tecnologia a partir de l'aparició dels mitjans socials. Després d'un recorregut històric, es defineixen el nou escenari, els nous corrents científics i els estudis per adaptar els principis clàssics del periodisme als nous temps, les rutines periodístiques en aquest nou escenari, les habilitats que demanen ara els mitjans de comunicació a cada professional, i la manera com l'audiència consumeix la informació. Segueix les reflexions de l'autora a les xarxes socials amb l'etiqueta #PeriodismoRRSS.

Troba més lectures sobre internet al nostre web.